‘Certificaten zijn up to date’

Ze liggen ter inzage aan boord
Certificaten zijn up to date

Certificaten Carpe Diem

De Carpe Diem is een groot vaartuig dat regelmatig gecontroleerd wordt door de overheid. Alle certificaten zijn up to date en liggen aan boord zoals voorgeschreven. Op aanvraag zijn ze in te zien. Het schip is all risk verzekerd; tevens is een aansprakelijkheidsverzekering jegens opvarenden afgesloten. Uw schipper vaart schadevrij sinds 1983!

2023 Mast- en Tuigkeuring door EOC expertise
maart 2023: Ingeplande keuring: Na plaatsing van de nieuwe giek en het aanslaan van de zeilen wordt de gehele tuigage geïnspecteerd door EOC expertise. Dit wordt gedaan met behulp van een hijskraan om ook de onderdelen boven in de mast goed te kunnen controleren. De totale masthoogte is 23 m boven de waterlijn.

2022 Nieuwe stalen giek
November: Vier nieuwe brandblusser geplaatst. Gekozen is voor 6 kg poederblussers. EHBO koffer gecontroleerd.
Op het kantoor een 27 inch monitor geplaatst; een Apple Studio Display.
Nieuwe huiken besteld voor het grootzeil en de fok.
Teakhouten dekken gereinigd en gesproeid met boracol.
Oktober: Grootzeil en fok naar de zeilmaker. Deze loopt de stiksels na en zorgt voor opslag in een droge ruimte.
Omwisseling groot vaarbewijs A/B naar EU kwalificatiecertificaat schipper voor L. van Lotringen.
Verlenging meetbrief Carpe Diem.
Medische keuring scheepvaartpersoneel: L. van Lotringen goedgekeurd.
Nieuwe VHF antenne op de AIS geplaatst.
September 2022: Nieuwe rakbanden aan het grootzeil gezet. 6 Rakbanden met 14 houten kloten per band. De kloten zijn voor het plaatsen 2 dagen in rauwe lijnolie gedompeld.
Preventief een nieuwe stalen giek besteld bij Piet Blauw in Stavoren. De giek wordt gestraald en geschilderd in RAL 8004. Levering en plaatsing uiterlijk maart 2023.
Nieuwe website besteld.
Augustus 2022: Reparaties aan de iroko dekken.
Juni 2022: Na twee corona jaren volgt een druk voorseizoen waarin onderdelen die lang hebben stil gestaan er mee stoppen. Bierkoeling impellor vernieuwd, waterdrukpomp vernieuwd, 2 x toiletversnijderpomp vernieuwd, grote koelkast ventilatoren vernieuwd, ITHO mechanische luchtafzuiging vernieuwd. Lekkage aan dekwaspomp opgelost.
April 2022. Afvoer afwasmachine omgelegd. Afvoer spoelbak bar omgelegd. Grote beurt hoofdmotor en aggregaat. Alle vetkoorden uit het glan gehaald en vernieuwd. 1 hoge drukbrandstofleiding vernieuwd.
Lakwerk railing, zwaarden en roer. Dekken geschilderd in nieuwe licht grijze kleur. Schilderwerk in de machine kamer.
Kleine reparatie aan stuurboord zwaard en railing. Dit was nog schade van de zeer zware februari storm.

2021 Nieuwe stalen mast geplaatst, In het droogdok
December 2021 groot onderhoud in het droogdok bij Brouwer in Zaandam. Het Certifikaat van Onderzoek, ons belangrijkste document, is vernieuwd en weer 5 jaar geldig. het waterstag vernieuwd, het roer verstevigd en een AED geplaatst.
Juli 2021 Ontvangst Bruine Vloot Steun waardoor het onderhoud mogelijk blijft.
Februari 2021. In de houten mast van de Carpe Diem zaten wat plekjes die te repareren waren. Gekozen is om een nieuwe stalen mast te bestelllen bij Piet Blauw in Stavoren. De kleur wordt RAL 8004 koperbruin. Deze kleur komt heel dicht bij de lakkleur van het houtwerk. De  voorstag en het kluiverstag worden ook vernieuwd. Alle blokken worden gelakt en de gehele tuigage grondig geïnspecteerd. Het blok van de dirk  is vernieuwd.

Update december 2022 Certificaten Carpe Diem
De Carpe Diem is een groot vaartuig dat regelmatig gecontroleerd wordt door de overheid. Alle certificaten zijn up to date en liggen aan boord zoals voorgeschreven. Op aanvraag zijn ze in te zien.

  1. Certificaat van Onderzoek CVO; 5 jaarlijks; februari 2027
  2. Mast; 6 jaarlijks; februari 2027
  3. Tuigage; 2,5 jaarlijks; april 2023
  4. Brandblussers; 2 jaarlijks; november 2024
  5. Aerosol blussysteem machinekamer; 2 jaarlijks; maart 2023
  6. Megger test; 3 jaar jaarlijks; februari 2024
  7. Zwemvesten bemanning; ieder jaar; november 2022
  8. AIS; 5 jaarlijks met CVO; februari 2027
  9. Meetbrief voor binnenvaartuigen; oktober 2037
  10. AED Heartsine SAM 350P; februari 2026
  11. EU Kwalificatiecertificaat Binnenvaart schipper; september 2026

De belangrijkste keuringen, die voor het CVO, worden verricht door EOC Expertise. EOC is gecertificeerd door ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) van de Rijksoverheid.

Verzekeringen Carpe Diem
Het schip is all risk verzekerd bij EOC (polisnummer 206878). Tevens is daar de P&I (Protection & Indemnity) passagiers verzekering afgesloten. De maximum limiet hiervoor bedraagt 500 miljoen US dollar. Uw schipper vaart schadevrij sinds 1983.

Een zeetjalk wordt omgebouwd tot tjalkjacht
De Carpe Diem is in 1901 gebouwd als zeetjalk voor het vrachtvervoer. Na vele omzwervingen over de Noordzee en Oostzee werd het een woonschip op de Vecht. In 1992 is het schip volledig gerenoveerd met als voorbeeld een Lemmeraak. Het stoere vrachtschip is omgebouwd tot sierlijk Tjalkjacht.

Standaardfaciliteiten
Mechanische ventilatie: ITHO (2022)
Defibrilator: AED; HeartSine samaritan, SAM 350P (2022)
Electronische navigatie: Navionics (sinds 2021)
Pinbetalingen: SUMUP, mastercard, visa, ideal (2020)
Wifi: tot 20 apparaten te koppelen (2021)
Wifi netwerk:Vodafoon 4G; Netgear Nighthawk M1; wifi 6 (2021)
Hifi stereo: Argon versterker met Dali Oberon speakers (2019Muziek: Spotify op Ipad (2014)
Beamer met groot scherm: NEC NP 110 (2018)
Verloopstukken: VGA-HDMI, VGA-USB-C, VGA-mini display (of thunderbold), USB-C naar USB-A

6 grote dekkussens (2015)
5 Fat boy ronde poefs voor aan dek (2015)
Loopplank 60 cm breed, met leuning links
RVS zwemtrap
Waterdrukpomp Flojet (2022 + 1 x reserve)
Professionele keuken
Twee toiletten: 2 x electrische versnijderpompen Jabsco (2022+ 1 x reserve)
Douche
Sany Broyeur: Kelderpomp (2021 + 1 x reserve)
Centrale verwarming:

Technische gegevens
Bouwjaar 1901
Europanummer: 02204767
Scheepstype: Zeetjalk, vrachtschip
Werf: Van Goor, Meppel
Renovatie: 1992
Scheepstype na renovatie: Tjalkjacht, passagiersschip
Keuringen: Scheepvaart Inspectie en EOC expertise
Zwemvesten: 42 stuks
Kinderzwemvesten: 8 stuks
Hoofdmoter: DAF 575, 120 PK, 2015 koppakking
Aggregaat: Mitsubishi 20 KVA, 2001
Gasinstallatie: Ontbreekt aan boord
Blusinstallatie machinekamer: Firepro, 2011
Scheidingstransformator: Victron (2019)
Stuurinstallatie: Hydrolisch (revisie 2020)
Roer: 5 cm massief eiken (met  stalen strippen versterkt 2021)
Lengte over alles: 30 meter
Lengte over de stevens: 22,70 meter
Breedte: 5,35 meter
Diepgang: 1,15 meter
Gewicht: 60 ton
Masthoogte: 25 meter
Zeiloppervlak: 230 m2

2020 Revisie stuurpomp; Navionics; Sumup, wifinetwerk.
December 2020: De hydrolische stuurpomp is gereviseerd. Nieuwe lagers en nieuwe pakingen geplaatst. Tevens is een stuurcylinder vernieuwd. Alle werkzaamheden zijn uitgevoerd door Karel Prins van W. Prins B.V. Omdat het stuurwiel met een poelietrekker niet los te krijgen was is de stuuras doorgezaagd. Als gevolg hiervan moest de stuuras ook geheel vernieuwd.
November: Voor op kantoor een Apple MacBook air 13 inch M1.
Augustus 2020: Navionics is geplaats op de nieuwe iPad. De electronische navigatie is nu altijd up to date.
Met Sumup aan boord is het nu mogelijk aan boord te betalen met betaalpas of creditcard.
April en mei 2020 Door corona komt het schip verplicht stil te liggen. De corona steunmaatregelen Tozo en TVL zijn aangevraagd.
Al het schilderwerk rondom en aan dek gedaan. De scheepsnaam nieuw op de romp laten zetten. Reclameborden in het want geplaatst.
Februari 2020; Deze winter alleen wat kleinere zaken. Onderdek een Argon hifi stereo set geplaatst met bleutooth en vaste boxen. Tevens een mifi router waardoor er gratis wifi aan boord is. Om benedendek het schip mooi droog te houden is een kleine bouwdroger geplaats. Aan dek wat kleine reparaties aan het staal; dekdoorvoer van de ankerketting vernieuwd; nieuwe stukken in de bolderkasten. De hoofdmotor en het aggregaat kregen een grote beurt.

2019 Groot onderhoud interieur Carpe Diem
Januari - maart 2019: De keuken en toiletten zijn opgeknapt. Het behang in het dagverblijf is vernieuwd, de vloer opgeknapt en veel geschilderd en gelakt. De grote verrassing was een heel mooi ‘gevlamde’ amerikaans grenen vloer die onder alle laklagen verscholen lag.
Alle acht houten patrijspoorten zijn gedemoteerd en opgeknapt en opnieuw geplaatst.
Scheidingstransformator geplaatst in de machinekamer.

2018 Onderhoud aan gaffel, giek en stuurboord zwaard
November -december 2018: onderhoud gepleegd aan de gaffel, giek en stuurboord zwaard. De onderdelen zijn allen van boord gehesen en bij Ventis in Enkhuizen gerepareerd en opnieuw in de lak gezet. Tevens is hier een mast en tuigage inspectie uitgevoerd door EOC expertise. Het nieuwe certifikaat is afgeven met complimenten voor de algehele staat van onderhoud van het schip. Dat is altijd aangenaam. Wij houden van maximaal goed onderhoud.
Nieuwe stereo geplaatst in het restaurant. Een Argon versterker met Dali Oberon boxen. Laders geplaats voor de telefoons  en laptops van onze gasten.

2018 Revisie keerkoppeling
Augustus 2018: De keerkoppeling, een Velvet angle drive, gereviseerd door Dintra en ingebouwd door W. Prins. Tevens is de oliekoeler vervangen.

2015 Revisie hoofdmotor DAF 575
December 2015: de hoofdmotor van de Carpe Diem, een DAF 575, heeft een nieuwe koppakking met nieuwe klepgeleiders, nieuwe uitlaatkleppen en de verstuivers opnieuw afgesteld. Alle werkzaamheden uitgevoerd door Karel Prins van W. Prins B.V. uit Volendam.

2015 Mastcertificaat Carpe Diem
Mastcertificaat geldig t/m januari 2021. Groot onderhoud aan de mast is gedaan in januari 2015 bij Ventis in Enkhuizen. De mastkeuring is uitgevoerd door EOC expertise. EOC wordt gecertificeerd door ILT. De blokken zijn vernieuwd en enkele opgeknapt. Alle vallen zijn vernieuwd. Al het beslag is er af geweest. Onder het beslag van de piekenval vonden we een klein rotplekje. Op die plek is vakkundig een nieuw stuk ingezet door Valentijn; de 'mastendoktor' van Ventis. De masttop is verguld ten teken dat er geen hypothecaire schulden op het schip rusten. Voor een fotoimpressie zei dit fotoboek mastonderhoud op facebook.

2016 Onderhoud in het dok (december 2016)
Voor een impressie van het groot onderhoud in het dok in december 2016 zie dit fotoboek op faceboek.

 









   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

 

Share |

Bel Carpe Diem Sailing: 0299-652945
Of stuur een E-mail

Vraag informatie aan

Carpe Diem Sailing - Interieur schets, Een kleine tafel past tussen de twee groten. Hierdoor wordt een hele grote tafel gerealiseerd.
Carpe Diem Sailing - www.1dagzeilen.nl, Aan boord zijn 2 toiletten met mechanische ventilatie
Carpe Diem Sailing - Mast Carpe Diem  nieuw  in 2021
Carpe Diem Sailing - www.1dagzeilen.nl, Comfortabel zeilen, De zijzwaarden en grootschoot worden elektries bediend.