‘‘Certificaten

Carpe Diem’’

Nieuwe stalen mast en giek.

Certificaten Carpe Diem

De Carpe Diem is een groot vaartuig dat regelmatig gecontroleerd wordt door de overheid. Het schip heeft een nieuwe stalen mast en giek. Alle certificaten zijn up to date en liggen aan boord zoals voorgeschreven. Op aanvraag zijn ze in te zien. Het schip is all risk verzekerd; tevens is een aansprakelijkheidsverzekering jegens opvarenden afgesloten. Uw schipper vaart schadevrij sinds 1983!

Laatste update van deze pagina: 23 april 2024.

Certificaten Carpe Diem

Tjalk Carpe Diem is een groot vaartuig dat regelmatig gecontroleerd wordt door de overheid. Alle certificaten zijn up to date en liggen aan boord zoals voorgeschreven. Op aanvraag zijn ze in te zien.

De belangrijkste keuring was het eenmalig  “Aanvullend bijzonder onderzoek gecertificeerde historische zeilvloot” door ILenT samen met Register Holland op 22 februari 2024. De Carpe Diem werd goedgekeurd.

Certificaat van Onderzoek CVO; 5 jaarlijks; februari 2027
Mast; 5 jaarlijks; 1-03-2026
Bewijs van Tuigagekeuring; 2,5 jaarlijks; 1-10-2025
Brandblussers; 2 jaarlijks; november 2024
Aerosol blussysteem machinekamer; 2 jaarlijks; maart 2025
Megger test; 5 jaar jaarlijks; februari 2027
3 x Zwemvesten bemanning; iedere twee jaar; december 2025
AIS; 5 jaarlijks met CVO; februari 2027
Meetbrief voor binnenvaartuigen; oktober 2037
AED Heartsine SAM 350P; februari 2026
EU Kwalificatiecertificaat Binnenvaart schipper; september 2026

Verzekeringen Carpe Diem

Het schip is all risk verzekerd bij EOC (polisnummer 206878). Tevens is daar de P&I (Protection & Indemnity) passagiers verzekering afgesloten. De maximum limiet hiervoor bedraagt 500 miljoen US dollar. Uw schipper vaart schadevrij sinds 1983.

Logboek onderhoud Carpe Diem

Op deze webpagina houden we een logboek bij van het onderhoud van de tjalk Carpe Diem. U krijgt op deze manier een goede  indruk van de onderhoudswerkzaamheden.

2024 “Aanvullend bijzonder onderzoek gecertificeerde historische zeilvloot” door ILT.

24 april 2024: Persbericht van de Onderzoeksraad Voor Veiligheid: Steviger toezicht leidt tot veiliger historische zeilvloot.
24 april: Afsluitende bijeenkomst door ILT.  ILT wil zelf weer de certificaten gaan uitgeven en de particulieren keuring bureau’s  strenger gaan controleren; door steekproefsgewijs mee te kijken met keuringen. ILT wil hiervoor zelf weer een clubje experts in huis hebben. Expertise bij ILT is in mijn ogen een must voor de Nederlandse overheid met zo een prachtige vloot zeilschepen onder Nederlandse vlag.
11 april: ILT verspreid een persbericht : “De historische zeilschepen zijn veiliger na extra onderzoek“. Na deze strenge keuring zijn alle schepen die uitvaren (nog) veiliger én elk schip heeft de juiste certificaten. ILT kondigt aan actief te controleren op schepen die zonder geldige papieren varen; deze worden beboet en krijgen een vaarbod opgelegd.
9 april: ILT publiceert ” Overzicht van zeilende passagierschepen met certificaat en goed doorlopen aanvullend onderzoek”. Op deze lijst zit een zoekfunctie en kunt u controleren of het aan u aangeboden schip alle papieren heeft.  De Bruine Vloot bestaat op dit moment uit 130 schepen (op 14  april 2024) geschikt voor meer dan 12 passagiers. Als u een schip boekt dat meer dan 12 passagiers mag vervoeren dan heeft dit schip de laatste strenge keuring / selectie doorstaan. Alle door ons aangeboden schepen staan op deze lijst.
3 april; De zogenaamde ‘afmelding’ ontvangen voor de verbeterpunten van het ‘bijzonder onderzoek’. De Carpe Diem is goedgekeurd.
1 april: ILT verklaard in haar nieuwsbrief: ” De schepen die uitvaren na de aanvullende onderzoeken zijn veiliger én elk schip heeft de juiste certificaten.” Waarvan acte.
Maart: De drie verbeter punten voorkomend uit het “bijzonder onderzoek” worden opgelost.
1) 26 maart: Nieuwe RVS Pennenbank of Knecht wordt geplaatst door Johan van Boot & Zo.
2) 8 maart: Een nieuw  kluiverstag (32,60 m x 12 mm  6 x 36 stk) wordt ingeschoren in een Bleu Line BMM KT2 blok.
3) 8 maart: Enkele harp sluitingen aan dek worden met staaldraad geborgd.
Maart: Door Chris: Grote beurt DAF hoofdmotor en Mitsubishi Aggregaat. Nieuwe 8 mm zwaardval aan bakboord. Onderhoud aan 4 sjorlieren aan dek. Inspectie wormlier van de dirk.
Kleine reparatie aan het bakboord zwaard en de roosters in de kuip door Pete.
Het hele schip wordt van binnen schoongemaakt door Yvonne. Het hele kommaliewant gaat door de vaatwasser. De keuken, toiletten de panelen alles wordt schoon gemaakt voor het seizoen.
1 maart: EOC expertise stop haar werkzaamheden omdat zij als verzekeraar vanwege belangenverstregeling geen keuringen meer mogen uitvoeren van ILT. We zullen bij de volgende keuring komende winter een nieuw expertise bureau kiezen.
22 februari “Aanvullend bijzonder onderzoek voor de gecertificeerde historische zeilvloot” door ILT. De complete Mast & Tuigage van de Carpe Diem is goedgekeurd door twee inspecteurs van ILT en een surveyor van Register Holland. Drie verbeterpunten worden geconstateerd.
20 februari: 10 gekeurde harpsluitingen geplaatst aan dek van het merk Crosby: 9 x WLL 2 ton en 3 x WLL 3,25 ton, 4 x WLL 1 ton. Alle harpen aan boord zijn nu voorzien van een keurmerk.
Borglijn dirklierhandel/ pennebank: vervangen.
Kluiverboom: de lijnen van de klaploper in de boegstagen van de kluiverboom vervangen:  Seilflechter Cup Sheet 16 mm BL 6500 kg.. De stalen boegstagen van de kluiverboom in de owatrol gezet.
Kluivernet: Vervangen: 2 harpen in het kluivernet, 2 spanlijnen van het kluivernet / door de kluisgaten.
1 februari: Start van de SEO campagne voor Carpe Diem Sailing door Renske.
30 januari: Carpe Diem Sailing neemt deel aan Sail Amsterdam 2025; Start van de voorinschrijvingen.
24 januari: ‘ Tuigageplan Carpe Diem‘ opgeleverd door Scheepsbouwkundig bureau Herman Janzen BV. Aangemeld bij ILT voor het aanvullend onderzoek.
16 januari: Deelname aan de informatiebijeenkomst van ILT over het Certificaat voor Tuigage (CvT).
10 januari: Carpe Diem Sailing is weer lid geworden van de BBZ; de branche vereniging in de zeilende beroepsvaart.
3 januari: Opdracht gegeven aan Herman Jansen B.V. voor het maken van een Tuigage boek voor de Carpe Diem.

2023 Nieuwe stalen giek; 40 jarig bestaan

December: 13 december ILT bijeenkomst op zoom voor alle schippers met uitleg over het aangekondigde aanvullend onderzoek gecertificeerde historische zeilvloot; totaal ruim 200 schepen. Om aan te melden voor het aanvullend onderzoek moet een Tuigage plan of boek  worden aangeleverd.
Met Rene Sepers de splitsen in de dirk gecontroleerd. Beide zijn in prima conditie evenals de lijn zelf.
Bij het C.I.V. in Den Oever: Keuring van de 3 opblaasbare zwemvesten voor de bemanning (Voor de gasten zijn 40 zwemvesten aan boord). Drie nieuwe trossen van 20 meter elk en één reserve zwaardval van 14 meter. Vier nieuwe SOLAS gekeurde rode reddingsringen. Lifebouy licht gangbaar gemaakt.
11 de Lustrum van Leonard aan boord gevierd.
Jasper schrobt de houten dekken grondig. Zodra er een droge dag is worden deze ingerold met Boracol zodat het er in het voorjaar weer schitterend uitziet.
November: Wij zijn gesloten van 1 t/m 30 november.  Aanvragen voor nieuwe reserveringen worden doorgestuurd naar Nina. Zij maken voor u zo spoedig mogelijk een offerte. Alle overige emails worden vanaf 1 december beantwoord. Leonard zorgt voor het schip bij stormweer.
Oktober: vanaf 29 oktober wintersluiting tot en met 6 april 2024. Winterklaar maken van het schip. Huur prijzen voor 2024 gepubliceerd. Nieuwe klamp voor de halstalie op de knecht geplaatst.
Evaluatie met Luuk van de reclame campagne van 2023.
Oproep  geplaatst op Facebook gericht aan journalisten om terughoudend te zijn met berichtgeving. “De Bruine Vloot is een veilige vloot met gelukkig relatief weinig incidenten en relatief weinig fatale ongelukken in de afgelopen 45 jaar. Ik en mijn collega’s nemen het onderhoud van onze schepen zeer serieus. Het herhaaldelijk onder de aandacht brengen van één of enkele incidenten kan een kleine branche ernstige schade berokkenen.” Veel positieve feedback gekregen en ook een aantal kritische opmerkingen.
Deelname aan de ingelaste  ‘Online bijeenkomst Bruine Vloot’ georganiseerd door ILT naar aanleiding van de presentatie van het rapport van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV).
September: Besloten om geen kluiver meer te voeren in verband met het veranderde veiligheidsdenken. In geval van een calamiteit is het slecht uit te leggen dat een passagier in het kluivernet, dat geen railing heeft, werkzaamheden uitvoert.
Het gehele schip wordt rondom geschilderd door Dominique: de kleuren zijn RAL 9016 verkeerswit en groen RAL 6009 Dennengroen.
Reparatie door Cham: twee nieuwe ventilatoren en in de grote koelkast. Twee reserve ventilatoren voor de koelkast worden op voorraad gelegd. Tevens nieuwe deurrubbers geplaatst in de grote koelkast door Opstal Deurrubbers. Marc repareert de GPS antenne van de AIS.
Augustus: 40 jarig bestaan van Carpe Diem Sailing; gevierd in kleine kring.
Bierleiding wordt gereinigd door Jaap.
Johan last een roestvrij stalen versteviging in de ophanging van het roer en  plaatst een nieuw aluminium luik bij de ingang.
Engelbert Strauss levert nieuwe bedrijfskleding met logo:  polo’s, caps en regenkleding.
Juli: Voor op kantoor: een Apple MacBook air 15 inch M2. Geplaatst op een standaard naast een 27 inch Apple Thunderbolt Display is dit voor mij de kern van een ideale kantoor inrichting.
700 liter rode gasolie getankt bij Atalante in Hoorn. De kloten van de rakbanden in de vaseline gezet. Smeren van de zwaarden en ankerlier. Nieuwe GPS antenne op de AIS geplaatst door Marc. De elektra meterkast schakelde niet over van aggregaat- naar walstroom; Cham repareert.
Nieuwe vlaggen: de Nederlandse-, de bedrijfs- en een vlag van de Slag om de Zuiderzee.
Juni: Kleine reparaties in de machinekamer door Chris: voltmeter, toerenteller, klep deksel hoofdmotor, afdichting wierpot dekwas pomp, brandstoffilter hoofdmotor, klamp halstalie vast gezet. 800 liter rode gasolie getankt bij Atalante.
Mei: BHV diploma gehaald door de matroos Jasper.
Iphone standaard naast het kompas geplaatst. Met Navionics als navigatie applicatie is dit een eenvoudige en zeer betrouwbare navigatie oplossing voor de Carpe Diem.
Nieuwe woofers in beide Dali Oberon speakers. Bierleiding gereinigd.
April: 20 april: open voor het nieuwe zeilseizoen. Aanslaan van de zeilen. Het hele schip is binnen en buiten gepoetst. Schilderwerk aan o.a. de den, mastkoker, ankerlier en het dek door Jasper. De houten dekken worden geïmpregneerd met Boracol. Nieuw aluminium ingangsluik voor de kajuit besteld.
12 april: Nieuwe stalen giek: Lummelbeslag borgen, blok van de grootschoot aangepast; schootring gangbaar gemaakt; schijven geplaatst in de schildpad blokken. Wierbak van de dekwas gerepareerd.
5 RVS Harpsluitingen WLL 1200 kg om de vallen aan te slaan gekocht bij De Groot Stavoren.
30 maart: Extra inspectie door ILenT. Alles goedgekeurd. Een nieuwe brandblusser wordt geplaatst. 2 nieuwe gekeurde harpsluitingen (WLL 1 ton) in de klaploper van de bakstag geplaatst.
29 maart: Inspectie Mast & Tuigage door EOC expertise; alles goedgekeurd. Plaatsing van de nieuwe stalen giek en de gerepareerde gaffel. De nieuwe stalen mast is geplaatst in 2021.
Gerepareerde gaffel teruggeplaatst. Onder het beslag is nieuw stuk hout ingelijmd.
De nieuwe huiken voor het grootzeil en de fok zijn afgeleverd door Schokker.
De nieuwe polo’s met logo en de nieuwe bedrijfsvlaggen met logo zijn geleverd.
De nieuwe reclame campagne gaat live. Luuk heeft gezorgd voor de inrichting.
Februari: 2 jaarlijkse controle van het Firepro Aerosol brandblussysteem in de machine kamer (MK) door SRF.
Januari: Alle teksten en foto’s nalopen en inrichten van de nieuwe website.
ILT bijeenkomst over de Bruine Vloot. ILT kondigt aan de controle op de certificaten van alle Bruine Vloot schepen te verbeteren. ILT publiceert een register van gecertificeerde Bruine Vloot schepen.
Veiligheidsmiddag met de charter schippers uit Monnickendam.
Inspectie wormlier van de dirk met Chris; oliegesmeerd en in goede staat.

2022 Afvoeren, pompen, koelingen, website

December: De nieuwe website gaat de lucht in net voor oud en nieuw.
Giek en gaffel weggebracht naar Stavoren.
November: Vier nieuwe brandblusser geplaatst. Gekozen is voor 6 kg poederblussers. EHBO koffer gecontroleerd.
Op het kantoor een 27 inch monitor geplaatst; een Apple Studio Display. Onder andere Voor de navigatie met de Navionics Boating applicatie een grote iPhone 14 gekocht.
Nieuwe huiken besteld voor het grootzeil en de fok.
Teakhouten dekken gereinigd en gesproeid met boracol.
Oktober: Grootzeil en fok naar de zeilmaker. Deze loopt de stiksels na en zorgt voor opslag in een droge ruimte.
Omwisseling groot vaarbewijs A/B naar EU kwalificatiecertificaat schipper voor L. van Lotringen.
Verlenging meetbrief Carpe Diem.
Medische keuring scheepvaartpersoneel: L. van Lotringen goedgekeurd.
Nieuwe VHF antenne op de AIS geplaatst door Marc.
September 2022: Nieuwe rakbanden aan het grootzeil gezet. 6 Rakbanden met 14 houten kloten per band. De kloten zijn voor het plaatsen 2 dagen in rauwe lijnolie gedompeld.
Preventief een nieuwe stalen giek besteld bij Piet Blaauw in Stavoren. De giek wordt gestraald en geschilderd in RAL 8004. Levering en plaatsing uiterlijk maart 2023.
Nieuwe website besteld.
Augustus 2022: Reparaties aan de iroko dekken.
Juni 2022: Na twee corona jaren volgt een druk voorseizoen waarin onderdelen die lang hebben stil gestaan er mee stoppen. Bierkoeling impellor vernieuwd, waterdrukpomp vernieuwd, 2 x toiletversnijderpomp vernieuwd, grote koelkast ventilatoren vernieuwd, ITHO mechanische luchtafzuiging vernieuwd. Lekkage aan dekwaspomp opgelost. Met dank aan Cham!
April 2022. Afvoer afwasmachine omgelegd. Afvoer spoelbak bar omgelegd door Cham. Grote beurt hoofdmotor en aggregaat door Chris. Alle vetkoorden uit het glan gehaald en vernieuwd. 1 hoge drukbrandstofleiding vernieuwd.
Lakwerk railing, zwaarden en roer. Dekken geschilderd in nieuwe licht grijze kleur door Jasper en Leo. Schilderwerk in de machine kamer.
Kleine reparatie aan stuurboord zwaard en railing. Dit was nog schade van de zeer zware februari storm.

2021 Nieuwe stalen mast

December 2021 groot onderhoud in het droogdok bij Brouwer in Zaandam. Het Certificaat van Onderzoek, ons belangrijkste document, is vernieuwd en weer 5 jaar geldig. het waterstag vernieuwd, het roer verstevigd en een AED geplaatst.
Juli 2021 Ontvangst Bruine Vloot Steun waardoor het onderhoud mogelijk blijft.
April 2021: na bestudering van alle maatregelen besloten gesloten te blijven gedurende het seizoen 2021.
Februari 2021. Nieuwe stalen mast geplaatst bij Piet Blauw in Stavoren. De kleur wordt RAL 8004 koperbruin. Deze kleur komt heel dicht bij de lakkleur van het houtwerk. De voorstag en het kluiverstag worden ook vernieuwd. Alle blokken worden gelakt en de gehele tuigage grondig geïnspecteerd. Het blok van de dirk is vernieuwd.

Een zeetjalk wordt omgebouwd tot tjalkjacht

De Carpe Diem is in 1901 gebouwd als zeetjalk voor het vrachtvervoer. Na vele omzwervingen over de Noordzee en Oostzee werd het een woonschip op de Vecht. In 1992 is het schip volledig gerenoveerd met als voorbeeld een Lemmeraak. Het stoere vrachtschip is omgebouwd tot sierlijk Tjalkjacht.

Standaardfaciliteiten

Mechanische ventilatie: ITHO (2022)
Defibrilator: AED; HeartSine samaritan, SAM 350P (2022)
Electronische navigatie: Navionics (sinds 2021)
Pinbetalingen: SUMUP, mastercard, visa, ideal (2020)
Wifi: tot 20 apparaten te koppelen (2021)
Wifi netwerk:Vodafoon 4G; Netgear Nighthawk M1; wifi 6 (2021)
Hifi stereo: Argon versterker met Dali Oberon speakers (2023)
Muziek: Spotify op Ipad (2014)
Beamer met groot scherm: NEC NP 110 (2018)
Verloopstukken: VGA-HDMI, VGA-USB-C, VGA-mini display (of thunderbold), USB-C naar USB-A
6 grote dekkussens (2015)
5 Fat boy ronde poefs voor aan dek (2023)
Loopplank 60 cm breed, met leuning links
RVS zwemtrap
Waterdrukpomp Flojet (2022 + 1 x reserve)
Professionele keuken
Twee toiletten: 2 x electrische versnijderpompen Jabsco (2022+ 1 x reserve)
Douche
Sany Broyeur: Kelderpomp (2021 + 1 x reserve)
Centrale verwarming:
Gastro norm Koelkast

Technische gegevens

Bouwjaar 1901
Europanummer: 02204767
Scheepstype: Zeetjalk, vrachtschip
Werf: Van Goor, Meppel
Renovatie: 1992
Scheepstype na renovatie: Tjalkjacht, passagiersschip
Tuigboek: Herman Jansen B.V. (2024)
Stabiliteitberekening: Bert de Vaan en Gaastmeer enginering (2006)
Keuringen: Scheepvaart Inspectie en EOC expertise
Zwemvesten: 40 stuks
Zwemvesten bemanning: 4 stuks
Kinderzwemvesten: 8 stuks
Hoofdmoter: DAF 575, 120 PK, 2015 koppakking
Aggregaat: Mitsubishi 20 KVA, 2001
Gasinstallatie: Ontbreekt aan boord
Blusinstallatie machinekamer: Firepro, 2011; 2 jaarlijkse keuring
Scheidingstransformator: Victron (2019)
Stuurinstallatie: Hydrolisch (revisie 2020)
Roer: 5 cm massief eiken (met metaal verstevigd in 2021 en 2023)
Lengte over alles: 30 meter
Lengte over de stevens: 22,70 meter
Breedte: 5,35 meter
Diepgang: 1,15 meter
Gewicht: 60 ton
Masthoogte: 25 meter
Zeiloppervlak: 230 m2

2020 Revisie stuurpomp; Navionics; Sumup, wifinetwerk.

December 2020: De hydrolische stuurpomp is gereviseerd. Nieuwe lagers en nieuwe pakingen geplaatst. Tevens is een stuurcylinder vernieuwd. Alle werkzaamheden zijn uitgevoerd door Karel Prins van W. Prins B.V. Omdat het stuurwiel met een poelietrekker niet los te krijgen was is de stuuras doorgezaagd. Als gevolg hiervan moest de stuuras ook geheel vernieuwd.
November: Voor op kantoor een Apple MacBook air 13 inch M1.
Augustus 2020: Navionics is geplaats op de nieuwe iPad. De electronische navigatie is nu altijd up to date.
Met Sumup aan boord is het nu mogelijk aan boord te betalen met betaalpas of creditcard.
April en mei 2020 Door corona komt het schip verplicht stil te liggen. De corona steunmaatregelen Tozo en TVL zijn aangevraagd.
Al het schilderwerk rondom en aan dek gedaan. De scheepsnaam nieuw op de romp laten zetten. Reclameborden in het want geplaatst.
Februari 2020; Deze winter alleen wat kleinere zaken. Onderdek een Argon hifi stereo set geplaatst met bleutooth en vaste boxen. Tevens een mifi router waardoor er gratis wifi aan boord is. Om benedendek het schip mooi droog te houden is een kleine bouwdroger geplaats. Aan dek wat kleine reparaties aan het staal; dekdoorvoer van de ankerketting vernieuwd; nieuwe stukken in de bolderkasten. De hoofdmotor en het aggregaat kregen een grote beurt.

2019 Groot onderhoud interieur Carpe Diem

Januari – maart 2019: De keuken en toiletten zijn opgeknapt. Het behang in het dagverblijf is vernieuwd, de vloer opgeknapt en veel geschilderd en gelakt. De grote verrassing was een heel mooi ‘gevlamde’ amerikaans grenen vloer die onder alle laklagen verscholen lag.
Alle acht houten patrijspoorten zijn gedemoteerd en opgeknapt en opnieuw geplaatst.
Scheidingstransformator geplaatst in de machinekamer.

2018 Onderhoud aan gaffel, giek en stuurboord zwaard

November -december 2018: onderhoud gepleegd aan de gaffel, giek en stuurboord zwaard. De onderdelen zijn allen van boord gehesen en bij Ventis in Enkhuizen gerepareerd en opnieuw in de lak gezet. Tevens is hier een mast en tuigage inspectie uitgevoerd door EOC expertise. Het nieuwe certifikaat is afgeven met complimenten voor de algehele staat van onderhoud van het schip. Dat is altijd aangenaam. Wij houden van maximaal goed onderhoud.
Nieuwe stereo geplaatst in het restaurant. Een Argon versterker met Dali Oberon boxen. Laders geplaats voor de telefoons en laptops van onze gasten.

2018 Revisie keerkoppeling

Augustus 2018: De keerkoppeling, een Velvet angle drive, gereviseerd door Dintra en ingebouwd door W. Prins. Tevens is de oliekoeler vervangen.

2015 Revisie hoofdmotor DAF 575

December 2015: de hoofdmotor van de Carpe Diem, een DAF 575, heeft een nieuwe koppakking met nieuwe klepgeleiders, nieuwe uitlaatkleppen en de verstuivers opnieuw afgesteld. Alle werkzaamheden uitgevoerd door Karel Prins van W. Prins B.V. uit Volendam.
April: Renee Sepers vernieuwt alle vallen en schoten van de Carpe Diem. Alle splitsen worden door hem gemaakt.
De grootschoot en de bakstag Seilflechter Cup Sheet 16 mm; 6500 kg.
Alle overige vallen en schoten Seilflechter Tasmania 18 mm. BL 6100 kg gesplitst.
De lijnen worden speciaal voor ons in de kleur  hennep geleverd. De lijnen hebben een vol kern met een gevlochten polyester mantel. Alle breek sterktes zijn ruim overbemeten; zoals ook het geval is met het staand want.

2013

Februari: op de werf bij Vooruit in Zaandam. Voorpiekschot onderstuk stalen delen vernieuwd. Dek opengebrand. Vooronder van binnen ontroest en in het vet / de primer door Igor. Nieuwe watertank geplaatst. Alle instalatiewerk in het vooronder vernieuwd door Cham. Bovendek weer dicht gelast. Nieuwe glan; nieuwe motorsteunen geplaatst en de hoofdmotor met twee man uitgelijnd. Het schip is nu ‘rustig’ geworden.

Vraag informatie aan

    Clicky